Het medisch onderzoek waar wij financieel aan bijdragen ...

Onderzoek 1

Osteosarcomen

€ 80.000,-

begin 2015

onbekend

afgerond

logo_radboud_umc

Na Loeka’s overlijden kwamen wij in contact met Marjolijn Jongmans, Klinisch Geneticus in het Radboud UMC Nijmegen. Bij haar is het idee geboren om geld op te halen voor specifiek onderzoek naar osteosarcoom. Onder leiding van Petra van Soest heeft het Radboud Oncologiefonds dat heel goed opgepakt.

Onderzoekers
Promovenda Illja Diets, Dr. Marjolijn Jongmans, Dr. Roland Kuiper.

Kanker ontstaat door een opstapeling van fouten in het erfelijk materiaal – het DNA – van een lichaamscel. Door deze genetische fouten krijgt deze celeigenschappen die de cel niet hoort te hebben, zoals bijvoorbeeld ongeremde celdeling. Met nieuwe technieken om het DNA uit te lezen kunnen we deze fouten bestuderen en veel leren over het ontstaan van kanker.

We weten inmiddels dat verschillende soorten kanker ontstaan door verschillende fouten in het DNA. Ook binnen tumoren die ontstaan in het hetzelfde lichaamsdeel, zoals het osteosarcoom, zijn er verschillen in de genetische fouten die tot de tumor hebben geleid. Door deze kennis begrijpen we  waarom tumoren op dezelfde therapie heel anders reageren. En dat het eigenlijk niet logisch is om alle kinderen dezelfde therapie te geven.

Door osteosarcomen genetisch te onderzoeken met de allernieuwste technieken hopen we te leren hoe deze tumoren zijn ontstaan. Zodat betere afstemming van de therapie mogelijk is en aangrijpingspunten voor nieuwe therapieën kunnen worden ontwikkeld.

Onderzoek 2

Osteosarcoom organoïden

€ 130.000,-

begin 2018

2 jaar

lopend

prinses_maxima_centrum_logo

Door het contact met Marjolijn Jongmans en Roeland Kuiper kwamen wij in contact met Lot Jens, fondsenwerver van het Prinses Máxima Centrum. Lot Jens bracht ons weer onder de aandacht van Marc van de Wetering, het tweede onderzoek dat wij mochten financieren.

Prof. Dr. Hans Clevers, Dr. Marc van de Wetering, senior researcher

Een belangrijk obstakel in kinderkankeronderzoek is de beperkte beschikbaarheid van patiëntmateriaal. Dit geldt zeker ook voor het osteosarcoom. Hierdoor kan er onvoldoende onderzoek worden gedaan naar het ontstaan van het osteosarcoom en wordt de ontwikkeling van nieuwe medicijnen gehinderd.

De afgelopen jaren hebben ze in het Hubrecht laboratorium onder leiding van Professor Hans Clevers succesvolle kweeksystemen ontwikkeld voor zowel gezonde als zieke weefsels. Op dit moment kunnen ze succesvol minitumoren kweken, ook wel organoïden genoemd. Deze organoïden worden gebruikt om onderzoek te doen naar de ontstaanswijze van tumoren en de onderliggende processen en mechanismen die voor deze tumoren belangrijk zijn. Daarnaast helpen deze organoïden om nieuwe medicijnen te ontdekken voor de behandeling van tumoren. Ook zijn ze bezig met een studie die ons zal vertellen of deze minitumoren kunnen voorspellen welk medicijn het meest geschikt is voor de individuele patiënt. Doel is om met deze zogenaamde ‘precision medication’ elke individuele patiënt het medicijn te geven dat die patiënt de grootste kans op genezing geeft. Zodra minitumoren van osteosarcoom kunnen groeien, zullen deze gebruikt worden om nieuwe medicijnen voor osteosarcoom behandeling te ontwikkelen. Als osteosarcoom organoïden gekweekt kunnen worden zullen deze organoïden, evenals de methode om ze te kweken gedeeld worden met onderzoekers over de gehele wereld.

Door het delen van kennis en materialen zal het onderzoek naar osteosarcoom een stimulans krijgen. Nadat ze een (of meerdere) goed werkende condities hebben gedefinieerd zal er een biobank aangelegd worden van osteosarcoom organoïden. Voor verdere karakterisering van de osteosarcoom organoïden zullen ze gebruik maken van whole genome sequensing (WGS) en RNA sequensing. Hierdoor kunnen ze het DNA, de drager van de erfelijke informatie in elke cel, van de gegenereerde organoïden vergelijken met dat van de oorspronkelijke tumor.

Bij een succesvol verloop van dit project zal het jaar erna veel gerichter gewerkt kunnen worden. Ze weten dan immers hoe ze osteosarcoom organoïden moeten maken en kunnen dan een groter aantal tumoren organoïden maken.

Lees meer over dit onderzoek op de website van de Clevers Group.

Onderzoek 3

Moleculaire mechanismen osteosarcoom

€ 500.000,-

eind 2018

5 jaar

lopend

prinses_maxima_centrum_logo

De onderzoeksgroep van Hans Clevers stelde eind 2018 Claudia Janda aan als PI investigator om het onderzoek naar Moleculaire mechanismen achter osteosarcoom te leiden. Dit werd mogelijk gemaakt door de donatie van Stichting Loeka.

Claudia Janda

In het laboratorium van Claudia Janda in het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht worden de nieuwste technieken gebruikt om te onderzoeken welke biologische processen ten grondslag liggen aan de ontwikkeling en het gedrag van osteosarcomen in individuele patiënten. Zij doen dit door mini-tumor-modellen (organoiden) te kweken van iedere tumor afzonderlijk. Deze patiënt-specifieke modellen worden gebruikt om in detail te bestuderen wat de genetische veranderingen zijn in de tumorcellen vergeleken met gezonde cellen. Zo kan bijvoorbeeld onderzocht worden welke veranderingen verantwoordelijk zijn voor de eerste stappen op weg van een gezonde botcel naar een kankercel. Ook proberen de onderzoekers te begrijpen waarom sommige tumoren uitzaaien naar andere organen of maanden of jaren na behandeling weer terugkomen, terwijl dit voor andere tumoren niet geldt. En waarom sommige tumoren heel goed reageren op chemotherapie en andere niet. Voor tumoren die niet goed reageren kunnen bestaande geneesmiddelen als mogelijk alternatief getest worden op het organoid. Op die manier kan in het laboratorium bepaald worden of een middel geschikt is voor een individuele patiënt. Op deze manier zal een ‘levende biobank’ ontstaan van osteosarcoom organoiden van kinderen, waarin alle osteosarcoom subgroepen vertegenwoordigd zullen zijn. In de eerste fase van het onderzoek wordt vooral gezocht naar betere behandeling voor individuele patiënten met zeer aggressieve tumoren. Uiteindelijk leidt dit onderzoek hopelijk tot de ontwikkeling van nieuwe medicijnen die effectief zijn voor een grote groep patiënten.

Lees meer over dit onderzoek op de website van het Prinses Máxima Centrum.

Wat doet Stichting Loeka?

Stichting Loeka is een officieel geregistreerd geldwervend steunfonds waarmee onderzoek naar osteosarcoom (bij kinderen) wordt gefinancierd vanuit vrijwillige bijdragen van particulieren en bedrijven. Lees meer

Stichting Loeka